איך מנהלים תזרים בזמן מלחמה? Playbook

מלחמת חרבות ברזל מלווה אותנו מזה מספר שבועות ומטבע הדברים השלכותיה מורגשות היטב גם במגזר העסקי. חברות רבות אשר בימי שגרה רווחיות ומנוהלות היטב נדרשות כעת לנקוט בפעולות דרסטיות על מנת להמשיך להחזיק את הראש מעל המים.  כדי לסייע לעסקים, גיבשנו Playbook כמענה ראשוני לניהול פיננסי במצב חירום.

אלון פרייליך, מנהל בכיר
Managing Director
Corporate turnaround & transaction services.
פורסם בתאריך: 30.10.2023

לשרוד את ארבעת השבועות הקרובים... ואת שלושת החודשים לאחר מכן.

מלחמת חברות ברזל מלווה אותנו מזה מספר שבועות ומטבע הדברים השלכותיה מורגשות היטב גם במגזר העסקי. חברות רבות אשר בימי שגרה רווחיות ומנוהלות היטב נדרשות כעת לנקוט בפעולות דרסטיות על מנת להמשיך להחזיק את הראש מעל המים.

יכולת הסחר בטווח הקצר בענפים כמו חברות תעופה, קמעונאות, אירוח, פנאי ובידור נפגעת כתוצאה מהלך הרוח והגבלות תנועה. מגזרים רבים אחרים גם חווים אתגרים די דרמטיים ורציניים.

למרות שעסקים צריכים להמשיך ולהתמקד בשמירה על היסודות העיקריים שהפכו אותם למצליחים, הרי שבטווח המיידי, הדגש הוא על ההישרדות.

קיימות מספר רב של פעולות שחברות יכולות לנקוט בהן, אשר מתמקדות ברובן בשיפור מיידי במצב המזומנים ובזיהוי וטיפול בסיכון הקיומי.

להלן מספר קווים מניחים שיסייעו לכם לפעול לטובת ניהול פיננסי נכון בתקופת מלחמה:

תזרים מזומנים :

  • חיזוי תזרים מזומנים בזמן אמת
  1. הכנת תזרים מזומנים ל-13 שבועות הקרובים.
  2. יישום עקרון 80/20 על התקבולים/תשלומים העיקריים.
  3. הנחות התזרים צריכות להתבסס על המידע העדכני ביותר.
  4. יש להראות תחזית ל-3-6 חודשים הבאים בתרחישים שונים לרבות תרחיש DOWN SIDE .
  5. הישארו עם יד על הדופק היות והמצב הינו דינמי ביותר.
  • אם ההישרדות עומדת על כף המאזניים – אין פרות קדושות
  1. הפעילו שיקול דעת והפסיקו תשלומים ככל שניתן.
  2. דחו כל השקעות הון.
  3. הגמישו את בסיס העלויות:

            - צמצמו את השימוש בעובדי קבלן.

           - שקלו הוצאת עובדים לחופשה/חופשה ללא תשלום.

           - הקפיאו גיוסים.

           - האריכו את תנאי התשלום לחוזי שכירות גדולים (כגון מבנים).

  1. חפשו סיוע מספקים גדולים ולקוחות.
  2. מנפו יוזמות ממשלתיות (דחיית תשלומי מיסים וכו').
  • קחו שליטה על המזומנים

     1. החליטו על אדם אחד שיהיה אחראי על אישור תשלומים – CFO.

     2. קבעו פגישות יומיומיות לאישור וביצוע התשלומים.

     3. בצעו תיעדוף הוצאות עסקיות קריטיות.

     4. התאימו תשלומים לחשבוניות.

     5. שקלו הפחתת תדירות תשלומי החשבוניות.

     6. הציעו הנחות בתשלום מוקדם – התמקדו במזומן ולא ברווחיות.

ניהול בעלי העניין בחברה :

  • תקשר באופן קבוע עם בעלי העניין העיקריים

          -מלווים, בעלי מניות, עובדים, ספקים (כולל שוכרים), לקוחות ורשויות (ממשלה ורשויות המס

פתרונות מימון:

  • קבלו קווי אשראי חדשים.
  • השתמשו בכל הסיוע הממשלתי הקיים.
  • חפשו סיוע מבעלי עניין קיימים:

            - מלווים.

           -בעלי מניות.

  • אתרו מלווים חדשים שיכולים לפעול במהירות לרבות – משקיעים בתקופת משבר.

תוכניות המשכיות עסקית:

  • בחנו את מבנה החברות לאיתור ומיפוי הנכסים והסיכונים העיקריים.
  • בחנו את המאזן (דוח על המצב הכספי) והיכן נמצאים החוזקות והסיכונים העיקריים.
  • שקלו הפסקת פעילות במגזרים מסוימים.
  • שקלו תהליכי הקפאת הליכים בכדי להגן על העסק.

חוזים:

  • מלחמת חרבות ברזל תוביל לתביעות משפטיות/ ארועיביטוח.
  • עקבו אחר ההשפעה הכספית של:

            -הפרות חוזה.

          -עלויות נוספות שייגרמו מהתביעות.

  • וודאו כי הנכם:

          -עומדים בדרישות החוזיות ככל האפשר.

         -נוקטים בפעולות שתצמצמנה כל הפרה מהותית.

אנחנו כאן כדי לסייע בכל שאלה או ייעוץ נוסף.

מוזמנים לדבר איתנו:

איל ידוב

מוביל תחום חוב ושוק הון

ejedwab@deloitte.co.il

052-5557901

אלון פרייליך

מנהל בכיר

Managing Director Corporate turnaround & transaction services

alfreilich@deloitte.co.il

054-9904692